Projekt z dnia 23 października 2006 r. - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu, zakresu i trybu sprawowania nadzoru nad wykonywaniem kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego
Na podstawie art. 80 ust. 2 ustawy z dnia z dnia … 2006 r. o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego (Dz. U. Nr …, poz …) zarządza się, co następuje: § 1. Nadzór nad legalnością i prawidłowością przebiegu wykonywania kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego, zwany dalej „nadzorem pozapenitencjarnym”, sprawuje sędzia penitencjarny sądu okręgowego, w którego okręgu wykonywana jest kara.
§ 2. Nadzór pozapenitencjarny sprawowany poza zakładem karnym przez sędziego penitencjarnego polega na kontroli i ocenie, w szczególności: 1. legalności wykonywania orzeczonej kary, legalności zwalniania skazanych z zakładów karnych i legalności wykonywania zezwolenia na odbywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego; 2. wykonywania zadań probacyjnych i działalności wychowawczej sądowego kuratora zawodowego oraz przebiegu procesu resocjalizacji skazanych, zwłaszcza przestrzegania praw i obowiązków skazanych oraz zasadności i skuteczności stosowanych metod i środków oddziaływania probacyjnego, prawidłowości i terminowości dokonywania okresowych ocen postępów w resocjalizacji i opiniowania skazanych; 3. działalności upoważnionego podmiotu dozorującego w zakresie kontroli wykonania przez skazanego obowiązku pozostawania we wskazanym przez sąd penitencjarnym miejscu w wyznaczonym czasie, obowiązku dbania o powierzone elektroniczne urządzenia rejestrujące oraz nadajnik, a także obowiązku poddania się czynnościom kontrolnym upoważnionego podmiotu dozorującego mającym na celu sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania elektronicznych urządzeń rejestrujących i środków technicznych; 4. różnicowania sposobu i warunków sposobu wykonywania kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego, jak również dokonywanie zmian w tym zakresie; 5. współdziałania z podmiotami, o których mowa w art. 38 § 1 Kodeksu karnego wykonawczego oraz z przedstawicielem społecznym skazanego, o którym mowa w art. 42 Kodeksu karnego wykonawczego; 6. prawidłowości terminowości załatwiania próśb, skarg i wniosków skazanych; 7. kolejności wykonywania orzeczeń, jak również prawidłowości zawiadomienia o przystąpieniu do wykonania orzeczenia o dozorze elektronicznym lub o braku możliwości przystąpienia do jego wykonywania oraz ustaleń w zakresie obliczenia kary; 8. stanu zabezpieczenia technicznego i wyposażenia pomieszczeń, w których skazany ma obowiązek pozostawania w wyznaczonym czasie, a także miejsc o których mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego.
§ 3. 1. Sędzia penitencjarny sprawuje nadzór pozapenitencjarny: 1. przeprowadzając okresowe wizytacje lub wizytacje doraźne upoważnionego podmiotu dozorującego obejmujące całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie albo wybrane zagadnienia; 2. wydając zalecenia powizytacyjne oraz kontrolując prawidłowość i terminowość ich realizacji; 3. wydając decyzje i zarządzenia w przypadkach przewidzianych w ustawie; 4. podejmując inne niezbędne czynności. 2. Wizytacje okresowe przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
§ 4. 1. W razie stwierdzenia w toku wykonywania nadzoru pozapenitencjarnego istotnych uchybień w działaniu upoważnionego podmiotu dozorującego, sędzia penitencjarny niezwłocznie podejmuje, w granicach swoich uprawnień, stosowne czynności zmierzające do usunięcia tych uchybień. 2. Po zakończeniu wizytacji sędzia penitencjarny zapoznaje upoważniony podmiot dozorujący z wynikami wizytacji, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń i zaleceń powizytacyjnych.
§ 5. 1. Z przebiegu wizytacji sędzia penitencjarny sporządza sprawozdanie, które powinno zawierać w szczególności: wskazanie miejsca przebiegu wizytacji oraz zakresu czasowego i tematycznego wizytacji, szczegółową ocenę pracy wizytowanego upoważnionego podmiotu dozorującego i stwierdzone uchybienia ocenę sposobu wykonania zaleceń związanych z poprzednią wizytacją, ustalenie wyników przeprowadzonej wizytacji wraz z zaleceniami powizytacyjnymi, zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych uchybień i zapobieżenia ich powstawaniu. Sędzia penitencjarny wyznacza termin do poinformowania go o zakresie i sposobie wykonania zaleceń powizytacyjnych. 2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się we właściwym sądzie okręgowym, jego odpis zaś przesyła się w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji kierującego kontrolowanym upoważnionym podmiotem dozorującym. 3. Odpis sprawozdania przesyła się Ministrowi Sprawiedliwości.
§ 6. 1 W miarę potrzeby, zwłaszcza jeżeli w toku wizytacji stwierdzono istotne uchybienia w działalności kontrolowanego upoważnionego podmiotu dozorującego lub zgłoszono zastrzeżenia co do realizacji przez niego zaleceń, sędzia penitencjarny zawiadamia prezesa właściwego sądu, który wzywa kierującego tym podmiotem do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie, nie dłuższym jednak niż 3 miesiące. 2. W razie nieusunięcia uchybień w wyznaczonym terminie prezes sądu zawiadamia o tym Ministra Sprawiedliwości, który podejmuje decyzję w przedmiocie zawieszenia dozorów elektronicznych przez upoważniony podmiot dozorujący w całości lub w części; decyzja ta jest natychmiast wykonalna. 3. Na czas zawieszenia dozorów Minister Sprawiedliwości zarządza kontynuowanie dozorów przez inny upoważniony podmiot dozorujący.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
UZASADNIENIE Uwagi ogólne. Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 80 ust. 2 ustawy z dnia………… 2006 r. o wykonywaniu kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego (Dz. U. Nr …, poz. …). Projektowane rozporządzenie normuje szczegółowo sposób sprawowania nadzoru nad legalnością i prawidłowością wykonywania krótkoterminowej kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego. Przedstawiony projekt rozporządzenia wprowadza nową instytucję postępowania wykonawczego o nazwie „nadzór pozapenitencjarny”, która będzie sprawowana dodatkowo przez sędziego penitencjarnego. Przepisy projektowanego aktu prawnego pozwalają na stworzenie systemu nadzoru pozapenitencjarnego sądowych kuratorów zawodowych i upoważnionych podmiotów dozorujących, które dostarczałyby niezbędnych informacji o prawidłowości działania tych organów postępowania wykonawczego w ramach ustawowo określonych celów i zadań oraz zapewniał efektywność w ich realizacji, zwłaszcza przez upoważnione podmioty dozorujące oraz ich personel.
Rozwiązania szczegółowe. W projekcie rozporządzenia dookreśla się expressis verbis, że nadzór nad legalnością i prawidłowością przebiegu wykonywania kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego sprawuje sędzia penitencjarny sądu okręgowego, w którego okręgu wykonywana jest ta kara (w ten sposób definiuje się „nadzór pozapenitencjarny” - vide § 1 projektu). W § 2 projektu rozporządzenia unormowane zostały sposoby oraz zakres wykonywania nadzoru pozapenitencjarnego, poprzez wyraźne określenie, że polega on w szczególności na kontroli i ocenie:
- legalności wykonywania orzeczonej kary, legalności zwalniania skazanych z zakładów karnych i legalności wykonywania zezwolenia na odbywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego;
- wykonywania zadań probacyjnych i działalności wychowawczej sądowego kuratora zawodowego oraz przebiegu procesu resocjalizacji skazanych, zwłaszcza przestrzegania praw i obowiązków skazanych oraz zasadności i skuteczności stosowanych metod i środków oddziaływania probacyjnego, prawidłowości i terminowości dokonywania okresowych ocen postępów w resocjalizacji i opiniowania skazanych;
- działalności upoważnionego podmiotu dozorującego w zakresie wykonywania obowiązków określonego ustawowo zachowania się skazanego;
- różnicowania sposobu i warunków sposobu wykonywania kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego, jak również dokonywania zmian w tym zakresie;
- współdziałania z podmiotami i osobami, o których mowa w art. 38 § 1 i art. 42 Kodeksu karnego wykonawczego;
- prawidłowości terminowości załatwiania próśb, skarg i wniosków skazanych;
- kolejności wykonywania orzeczeń, jak również prawidłowości zawiadomienia o przystąpieniu do wykonania orzeczenia o dozorze elektronicznym lub o braku możliwości przystąpienia do jego wykonywania, a także ustaleń w zakresie obliczenia kary;
- stanu zabezpieczenia technicznego i wyposażenia pomieszczeń, w których skazany ma obowiązek pozostawania w wyznaczonym czasie.
W projekcie rozporządzenia określono również sposób sprawowania nadzoru pozapenitencjarnego przez sędziego penitencjarnego, podając na przykład, że może on przeprowadzać okresowe (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy) lub doraźne wizytacje upoważnionego podmiotu dozorującego, wydawać zalecenia powizytacyjne, a także wydawać decyzje i zarządzenia w przypadkach przewidzianych w ustawie (vide § 3 projektu rozporządzenia). W § 4 oraz w § 5 i 6 projektu rozporządzenia szczegółowo unormowano kwestie związane z dokonywaniem wyżej wymienionych wizytacji upoważnionych podmiotów dozorujących, określając na przykład sposób i tryb działania sędziego penitencjarnego w przypadku stwierdzenia przez niego uchybień w pracy tych podmiotów, czy też sposobu przeprowadzania i dokumentowania takich wizytacji.
Ocena skutków regulacji. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia pociąga za sobą dodatkowe wydatki budżetowe związane ze zwiększeniem etatów sędziów penitencjarnych. Prawo wspólnotowe oraz postanowienia Układu Europejskiego nie obejmują materii będącej przedmiotem regulacji niniejszego projektu rozporządzenia.
|