Przetwarzanie zdjęć pracowników
niedziela, 22 lipca 2012 16:23

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar


Podczas codziennej pracy biurowej czasami pojawia się konieczność poproszenia pracownika o zdjęcie. Fotografie najczęściej wykorzystywane są przy przesyłaniu CV lub umieszczane na kartach dostępowych. Zdjęcia wykorzystywane są także w celach reklamowych. Czy na pewno w każdym przypadku mamy prawo do przetwarzania fotografii naszego pracownika?

 

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych określa zasady postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób, których te dane dotyczą. Czy zdjęcie osoby fizycznej jest daną osobową? Na pewno tak, ponieważ zgodnie z definicją Ustawową  „dane osobowe" to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Niewątpliwie informacja „wizualna" zawarta na zdjęciu na taką identyfikację pozwala. W przypadku fotografii pojawia się jednak dodatkowy problem a mianowicie ochrona wizerunku. Wizerunek z kolei jest dobrem osobistym chronionym przez prawo autorskie oraz kodeks cywilny. W związku z tym pojawia się pytanie, kiedy i na jakich zasadach przetwarzanie danych osobowych w postaci zdjęć pracowników jest legalne. Pracodawca ma prawo do przetwarzanie danych osobowych swoich pracowników wyłącznie w zakresie, jakim pozwala mu na to obowiązujące prawo. Z punktu widzenia Ustawy o ochronie danych osobowych pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracowników na podstawie trzech głównych przesłanek legalizujących:

  • przepisu prawa
  • prawnie usprawiedliwionego celu
  • zgody osoby, której dane dotyczą

 

Jakich przesłanek legalności wymaga ochrona danych osobowych w przypadku zdjęć?

Zastosowanie właściwej przesłanki zależy od celu, w jakim pracodawca przetwarza wizerunek swojego pracownika. Najczęściej spotykanymi sytuacjami są:

  • cele identyfikacyjne - zdjęcie przetwarzane jest w celu umieszczenia w legitymacji lub na identyfikatorze - w taki przypadku zachodzi przesłanka prawnie usprawiedliwionego celu administratora danych.
  • cele marketingowe - umieszczenie zdjęć pracowników np. działu handlowego na stronie internetowej firmy. W takiej sytuacji pracodawca powinien posiadać zgodę pracownika na przetwarzanie jego danych osobowych albowiem umieszczenie zdjęcia na stronie WWW nie jest najczęściej konieczne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa
  • cele promocyjne - umieszczenie zdjęć pracowników w galerii osób odpowiedzialnych za klienta (np. w centrach handlowych) lub zdjęć „liderów" w biurach odwiedzanych przez klientów. Cel ten również wymaga zgody pracownika na przetwarzanie jego wizerunku.

 

Filip Turyk
Idcon ochrona danych osobowych www.idcon.com.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

 
Zobacz też:
© 2002-2011 Serwis więziennictwo, resocjalizacja i przestępczość - www.agb.waw.pl/cms
Joomla templates by a4joomla

Ta strona używa plików Cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Czytaj więcej....

Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information