poniedziałek, 05 stycznia 2009 12:03 |
Gdy pracownik ulegnie wypadkowi w pracy ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Składa w tej sprawie do pracodawcy wniosek o jednorazowe odszkodowanie (gdy był to wypadek śmiertelny, wniosek składa rodzina pracownika). Formularz wniosku dostarcza zakład pracy.
Pracodawca po otrzymaniu wniosku o odszkodowanie ma obowiązek skompletować niezbędną do ustalenia uszczerbku na zdrowiu pracownika dokumentacje (zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia pracownika, protokół powypadkowy, gdy wypadek był śmiertelny to odpis aktu zgonu).
Pracodawca, gdy pracownik zakończył leczenie i rehabilitacje, musi przekazać wniosek z dokumentacją do jednostki ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego pracownika.
Pracownik starający się o odszkodowanie zostanie zbadany przez lekarza orzecznika ZUS. Lekarz ustali stopień uszczerbku na zdrowiu pracownika i czy ten uszczerbek ma związek z wypadkiem przy pracy.
Wysokość odszkodowań za wypadek przy pracy
- za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu pracownika - 538 zł
- za każdy procent uszczerbku na zdrowiu, jeśli od poprzedniego badania nastąpiło pogorszenie stanu zdrowia pracownika o co najmniej 10 procent - 538 zł
- gdy została orzeczona całkowita niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji poszkodowanego w wypadku pracownika - 9 419 zł
- jeżeli pracownik zmarł wskutek wypadku przy pracy, a do odszkodowania po nim uprawniony jest członek rodziny inny niż małżonek lub dziecko - 24 219 zł
- gdy pracownik zmarł wskutek wypadku przy pracy, a do odszkodowania są uprawnieni jego małżonek oraz jedno lub więcej dzieci (lub tylko jego dzieci) - 48 439 zł
Prawo Pracy w praktyce - Prawo pracy, artykuły, porady, ciekawostki... Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl |