Od sierpnia 2009 r. zostałem powołany w skład zarządu spółki z o. o. Jednocześnie zawarłem ze spółką umowę o pracę na stanowisku głównego księgowego. W umowie o pracę zostały w sposób szczegółowy określono moje pracownicze prawa i obowiązki, które nie obejmowały reprezentacji i prowadzenia spraw spółki. Umowa o pracę nie zobowiązywała mnie również do udziału w posiedzeniach zarządu. Niedawno Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę przyznającą członkom zarządu wynagrodzenie za udział w posiedzeniach zarządu. Zatem, czy przyznane mi z tego tytułu wynagrodzenie będzie oskładkowane?
Nie. Z chwilą powołania w skład zarządu pomiędzy czytelnikiem a spółką powstał stosunek organizacyjny obejmujący pełnienie funkcji organu osoby prawnej. Samo to powołanie daje już legitymację do prowadzenia spraw spółki (por. art. 208 § 2 kodeksu spółek handlowych - w przypadku spółek z o. o.). Nie powoduje ono jednak automatycznie powstania stosunku pracy czy też stosunku zlecenia. W praktyce jednak często - tak jak ma to miejsce w przypadku czytelnika - między spółką a członkiem zarządu zawierana jest umowa o pracę lub umowa zlecenia.
To z kolei powoduje, że o prawach i obowiązkach pracowniczych członka zarządu decyduje treść stosunku pracy. A wszystkie wypłaty, które w jego ramach są realizowane będą oskładkowane. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy stanowi bowiem przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Tak przewiduje § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 ze zm.). Oskładkowane będą więc również wypłacane członkom zarządu - zwykle na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników - wynagrodzenia za udział w posiedzeniach zarządu. Będą one bowiem przychodem osiąganym w związku z zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy (wyrok SN z 10 stycznia 2006 r., I UK 121/05; OSNP 2006/23-24/364).
W odmienny sposób będzie się jednak kształtowała sytuacja czytelnika, który obok organizacyjnego stosunku na pełnienie funkcji członka zarządu, ma nawiązany stosunek pracy ze spółką na stanowisku głównego księgowego. Jak wynika z pytania, z zawartej umowy o pracę nie wynikają żadne obowiązki zastrzeżone przez kodeks spółek handlowych dla członków zarządu, jak również nie został na czytelnika nałożony obowiązek udziału w posiedzeniach zarządu. Z tego też powodu przysługujące wynagrodzenie za udział w posiedzeniach zarządu nie będzie wchodziło do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zatem nie będzie oskładkowane.Podstawa prawna- § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 ze zm.).
Tomasz Broniszewski szkolenia z prawa ubezpieczeń społecznych oraz prawa handlowego - t.broniszewski@op.pl
Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl |